PROGRAM ”WAKACJE z KORCZAKIEM”
_____________________________________________
Termin:
3 lipca – 15 września 2012 r.
Zajęcia w ramach Programu odbywały się 9, 10, 12, 18 i 19 lipca br., a od 19 lipca do 1 września br. na terenie Ośrodka Kultury w Dzielnicy Wesoła m.st. Warszawy była wyeksponowana wystawa składająca się z prac dzieci wykonanych podczas ww. zajęć.
_____________________________________________
Uczestnicy:
dzieci zamieszkujące w dzielnicy Wesoła m.st. Warszawy, głównie uczniowie szkół podstawowych, uczestnicy akcji ”Lato w Mieście”
_____________________________________________
Miejsce:
Ośrodek Kultury w Dzielnicy Wesoła m.st. Warszawy (ul. Starzyńskiego 21)
___________________________________________________________________________
Opis Programu:
Głównym celem Programu „Wakacje z Korczakiem” było zapoznanie jego uczestników, przy pomocy multimediów, gier, zabaw i dyskusji, z zagadnieniami szeroko rozumianych praw człowieka i poszerzenie ich wiedzy na tematy związane z Januszem Korczakiem i jego działalnością.
W ramach zadania przeprowadzonych zostało 5 spotkań/zajęć o następującej tematyce:
I. Zajęcia – Janusz Korczak – człowiek, który nikomu nie życzył źle.
W pierwszej części zajęć dzieci zostały zapoznane z postacią Janusza Korczaka i jego dorobkiem. Wykorzystując prezentację multimedialną przybliżone zostały czasy, w których żył nasz programowy bohater, a dzieci zapoznane zostały z jego dorobkiem literackim. Wspólnie z prowadzącymi uczestnicy zastanawiali się nad wyborami życiowymi Janusza Korczaka i ich konsekwencjami. Uzupełnieniem zajęć były zajęcia plastyczne, w czasie których dzieci (z)budowały makietę Domu Sierot.
II. Zajęcia – Prawa człowieka.
Punktem wyjścia do rozmowy z dziećmi o prawach człowieka była baśń ”Mędrzec i kotka złodziejka”.
Po zapoznaniu uczestników z treścią baśni przeprowadzona została rozmowa z dziećmi dotycząca takich zagadnień jak: co to znaczy mieć prawa i rozróżnienie praw wewnętrznych i zewnętrznych. Następnie przeprowadzona została zabawa, uświadamiająca dzieciom konsekwencje przestrzegania i łamania praw człowieka w odniesieniu do życia codziennego. Przeprowadzona została także rozmowa o sytuacji kiedy prawa człowieka są mu odbierane. W drugiej części zajęć dzieci wykonywały własny medal, potwierdzający prawo, którego same przestrzegają i są z tego dumne.
III. Zajęcia – Prawa człowieka.
Przy pomocy zabawy ”O małym szczeniaku” uświadomione zostało dzieciom, jakie prawa przysługują istotom słabym, małym i bezbronnym. W odniesieniu do poprzedniej zabawy ustalone zostały prawa przysługujące każdemu dziecku. Następnie uczestnicy programu zapoznani zostali z Deklaracją Praw Dziecka oraz instytucjami, które mają za zadanie pilnowanie, by ich przestrzegano. Oczywiście w trakcie zajęć pojawiło się także odniesienie do postaci Janusza Korczaka i jego zasług na tym polu.
W części plastycznej dzieci wykonały kalendarz na cały rok uwzględniając w nim dni: praw człowieka, praw dziecka i wymyślone przez siebie dni nowych praw i obowiązków.
IV. Zajęcia – Wszyscy mamy prawo do rozwoju.
Wykorzystując przypowieść o strusiu prowadzący rozmawiali z dziećmi o ograniczeniach, jakie możemy mieć w swoich prawach. Pokazane zostało dzieciom, że nie wszyscy mamy jednakowe prawa i obowiązki. Wykorzystana została do tego celu prezentacja multimedialna, ukazująca miejsca w dzisiejszym współczesnym świecie, gdzie panują odmienne prawa – niezgodne z Konwencją Praw Dziecka i konwencją Praw Człowieka.
Aby uświadomić uczestnikom programu konieczność zachowania priorytetów w codziennym życiu przeprowadzona została zabawa ”Słoik czasu”. A w części plastycznej dzieci wykonały: uproszczoną postać człowieka i ubrania dla niej. Na końcu każde dziecko ubierało postać w swoje ubrania z zawiązanymi oczami.
V. Zajęcia – Zabawa ”Zdobyć Zamek”.
Podczas ostatnich zajęć przeprowadzona została gra przygodowa, która uczyła przez doświadczenie. Dzieci (zespołowo) uczestniczyły w ”bitwie”, i aby wygrać, musiały się zorganizować. Każda drużyna była zobowiązana do przestrzegania wcześniej ustalonych reguł. Po zakończeniu omówione zostały odczucia towarzyszące uczestnikom w czasie ”walki” oraz ich przyczyny i rządzące nimi mechanizmy.
(każde zajęcia trwały ok. 1h 30 min do 2h)
Podsumowaniem Programu była wystawa prac, wykonanych przez dzieci w czasie zajęć, na terenie Ośrodka Kultury w Wesołej.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.